11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات سلامت سالمندان

دانشگاه علوم پزشکی تهران

ارتباط شاخص ها و عوامل تغذیه ای با بیماری ها و عوارض سالمندی: 10 مطالعه مقطعی از کوهورت سلامت سالمندان بیرجند.

در این پروتکل ارتباط سه عامل تغذیه ای را (نوع نان مصرفی، سوء تغذیه، و شاخص های تن سنجی) با پیامد های مختلف در سالمندان از جمله سارکوپنی، شناخت، افسردگی، فعالیت روزمره زندگی، فرتوت شدگی، و فشار خون مورد بررسی قرار می دهیم. بنابراین بر آن شدیم تا ارتباط این عوامل و متغیرهای تغذیه ای را با عوارض سالمندی با استفاده از داده های مطالعه سلامت سالمندان بیرجند بررسی نماییم.

ارتباط شاخص ها و عوامل تغذیه ای با بیماری ها و عوارض سالمندی: 10 مطالعه مقطعی از کوهورت سلامت سالمندان بیرجند.

خلاصه ضرورت اجرای طرح

اغلب عوارض و مشکلات ناشی از سالمندی با تغذیه مرتبط هستند و تغذیه به عنوان یک عامل تغییر پذیر در بیماری ها و شرایط سالمندان مورد توجه قرار می گیرد. در این پروتکل ارتباط سه عامل تغذیه ای را (نوع نان مصرفی، سوء تغذیه، و شاخص های تن سنجی) با پیامد های مختلف در سالمندان از جمله سارکوپنی، شناخت، افسردگی، فعالیت روزمره زندگی، فرتوت شدگی، و فشار خون مورد بررسی قرار می دهیم. مطالعات صورت گرفته در این موضوعات یا محدود بوده، یا نتایج ضد و نقیض داشته اند، و یا مطالعات ضعیف با حجم نمونه های ناکافی و از قلم انداختن متغیرهای مخدوشگر بوده اند. بنابراین بر آن شدیم تا ارتباط این عوامل و متغیرهای تغذیه ای را با عوارض سالمندی با استفاده از داده های مطالعه سلامت سالمندان بیرجند بررسی نماییم.

خلاصه روش اجرا و شیوه های تحلیل

پس از تصویب طرح در معاونت پژوهشی داده های مرتبط با موضوع تحقیق حاضر از کوهورت سلامت سالمندان بیرجند استخراج می شوند. اطلاعات مربوط به سوء تغذیه با استفاده از پرسشنامه MNA، نوع نان مصرفی با استفاده از پرسشنامه اطلاعات تغذیه ای، شاخص های تن سنجی با استفاده از ابزارها و فرمول ها محاسبه و ارزیابی خواهند شد. اطلاعات مربوط به عملکرد شناختی از پرسشنامه های تست تسلط کلامی (VFT)، آزمون کوتاه شده وضعیت ذهنی (MMSE )، تست اختلال شناختی شش موردی (۶-CIT) و تست کوتاه شده شناختی (AMT) بررسی خواهد شد. ارزیابی سارکوپنی با استفاده از آزمون های قدرت دست و سرعت راه رفتن، ارزیابی افسردگی با پرسشنامه PHQ-۹، فعالیت های روزمره زندگی با استفاده از شاخص بارتل، فرتوت شدگی با استفاده از شاخص فرتوتی و ابتلا به فشارخون با استفاده از فشارسنج ارزیابی خواهند شد. همچنین اطلاعاتی از جمله سن، جنس، وزن، BMI، از دست دهی اخیر وزن، دور کمر، فعالیت بدنی، وضعیت تاهل، مصرف سیگار، چند دارویی، تحصیلات، قند خون و بیماری های مزمن (فشار خون، دیابت، و ...) به عنوان مخدوشگرهای احتمالی در نظر گرفته خواهند شد. پس از پاک سازی داده ها و حذف missing data، آنالیز رگرسیون لجستیک یا خطی یا دوتایی بر روی حدود ۱۳۸۰ نفر انجام و نتایج به صورت ده مقاله منتشر خواهد شد.
کلمات کلیدی
حوریه سلطانی مهاجر
تهیه کننده:

حوریه سلطانی مهاجر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *