08 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات سلامت سالمندان

دانشگاه علوم پزشکی تهران

تاب آوری و مشارکت زنان سالمند، پیام روز جهانی سالمند

همزمان با روز جهانی سالمند و هفته ملی سالمند در ایران دکتر فرشاد شریفی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت سالمندان پژوهشگاه در گفتگو با روابط عمومی پژوهشگاه گفت: اول اکتبر مصادف با نهم مهرماه، روز جهانی بزرگداشت مقام سالمند، با شعار " تاب آوری و مشارکت زنان سالمند " عنوان شده است.

تاب آوری و مشارکت زنان سالمند، پیام روز جهانی سالمند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دکتر فرشاد شریفی با اشاره به افزایش جمعیت سالخورده در جهان تصریح کرد: تا سال 2030، از هر 6 نفر در جهان یک نفر 60 سال یا بیشتر خواهد داشت. در این طی این مدت تا سال 2030، سهم جمعیت 60 ساله و بالاتر از 1 میلیارد در سال 2020 به 4/1 میلیارد افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: تا سال 2050، جمعیت افراد 60 ساله و بالاتر در جهان دو برابر خواهد شد (1/2 میلیارد). پیش بینی می شود تعداد افراد 80 ساله یا بیشتر بین سال های 2020 تا 2050 سه برابر شود و به 426 میلیون نفر برسد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت سالمندان پژوهشگاه با اشاره به اینکه نهم مهر ماه روز جهانی سالمندان نام گرفته است گقت: این روز در جهت بزرگداشت سالمندان بعنوان منابع تجربه برای جوامع استفاده می شود. در پی حدود دو سال همه گیری کووید -19 که موجب آسیب های مضاعف سلامتی، اقتصادی و مشارکت اجتماعی به جامعه سالمندان در سطح جهان زد، در سال جاری سازمان ملل شعار روز سالمندان را تاب آوری و مشارکت زنان سالمند تعریف کرده است.

وی در خصوص شعار امسال روز جهانی سالمند نیز تصریح کرد: سازمان ملل اهداف خود را از انتخاب این شعار برجسته کردن تاب آوری زنان مسن در مواجهه با نابرابری های محیطی، اجتماعی، اقتصادی و در طول زندگی و همچنین افزایش آگاهی در مورد اهمیت بهبود جمع آوری داده ها در سراسر جهان، در مورد میزان تاب آوری و مشارکت به تفکیک سن و جنس بوده است.

دکتر شریفی ادامه داد: سازمان ملل از تمام کشورها و سازمان های مردم نهاد درخواست کرده است تا زنان مسن را در مرکز همه سیاست‌های خود قرار دهند، و در جهت برابری جنسیتی در تمام جوامع تلاش کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه در حوزه اپیدمیولوژی سالمندی افزود: در جامعه ما هم زنان سالمندان در معرض آسیب بیشتر هستند. مطالعات در کشور نشان داده است که درصد زنان سالمند که در ایران به تنهایی زندگی می کنند بیش از پنج برابر مردان سالمند است و از آنجایی زندگی به تنهایی افراد را در معرض آسیب پذیری بیشتر بخصوص در سنین بالا می نماید، بنظر می رسد که زنان سالمند بشدت از این نظر در در معرض خطر بیشتری هستند.

وی تصریح کرد: تجربیات همه گیری کووید-19 در کشورمان هم نشان داد که ما بشدت نیازمند افزایش تاب آوری سالمندان برای بسیاری از مشکلات سلامت و حوادث طبیعی و حتی مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستیم.

و در پایان خاطر نشان کرد: اجرای پیمایش های کشوری در خصوص میزان مشارکت اجتماعی سالمندان و تاب آوری و مولفه های اثرگذار در آنها و پس از آن طراحی مداخلات متناسب و اجرایی کردن آنها در سطح جامعه ضروری ابنظر می رسد.

کلمات کلیدی
حوریه سلطانی مهاجر
تهیه کننده:

حوریه سلطانی مهاجر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *