29 آذر 1403
logo

مرکز تحقیقات سلامت سالمندان

دانشگاه علوم پزشکی تهران

مطالب اخیر
  • تاریخ انتشار : 1403/09/24 - 11:47
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 9
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

بررسی اعتبارسنجی بسته آموزش شناختی نوروویتالیس بر روی افراد دارای آسیب شناختی خفیف در دو کلان شهر تهران و مشهد

کاهش عملکرد شناختی می‌تواند باعث مشکلات اجتماعی، اقتصادی و مهمتر از همه کاهش شدید کیفیت زندگی گردد. افراد دارای آسیب شناختی خفیف(MCI)، ممکن است عملکرد شناختی‌شان در یک یا چند حوزه شناختی آسیب ببیند و در خطر بیشتر ناتوانی و از دست دادن استقلال در مقایسه با افراد دارای شناخت طبیعی هستند. شیوع MCI در جمعیت سالمندان سالم بین ۳ تا ۱۹ درصد است و به‌علاوه در ۳۳-۱۱% موارد طی دوسال MCI به سمت بیماری آلزایمز پیشرفت می‌کند. بنابراین باتوجه به رشد فزاینده MCI، پیشگیری و بسته آموزش شناختی ساختارمند منسجم و همه‌جانبه، ضروری و حائز اهمیت است.

کاهش عملکرد شناختی می‌تواند باعث مشکلات اجتماعی، اقتصادی و مهمتر از همه کاهش شدید کیفیت زندگی گردد. افراد دارای آسیب شناختی خفیف(MCI)، ممکن است عملکرد شناختی‌شان در یک یا چند حوزه شناختی آسیب ببیند و در خطر بیشتر ناتوانی و از دست دادن استقلال در مقایسه با افراد دارای شناخت طبیعی هستند. شیوع MCI در جمعیت سالمندان سالم بین ۳ تا ۱۹ درصد است و به‌علاوه در ۳۳-۱۱% موارد طی دوسال MCI به سمت بیماری آلزایمز پیشرفت می‌کند. بنابراین باتوجه به رشد فزاینده MCI، پیشگیری و بسته آموزش شناختی ساختارمند منسجم و همه‌جانبه، ضروری و حائز اهمیت است.
بسته شناختی مورد نظر در این مطالعه"بسته آموزش شناختی نوروویتالیس" است که برنامه‌ای عصب-روانشناختی برای ارتقا عملکرد ذهنی است. در این بسته، حوزه‌های شناختی مختلف مثل حافظه فعال، یادگیری و مهارت‌های حافظه، توجه، عملکردهای اجرایی، عملکردهای بینایی-فضایی و عملکردهای زبانی آموزش داده می‌شوند. به‌علاوه، بخش‌های روانی-آموزشی این بسته، به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا به درک درستی از نحوه عملکرد مغز و تغییرات مغزی مرتبط با افزایش سن و اثرات احتمالی آن بر شناخت، تجربه و رفتار دست یابند. اثربخشی این بسته تاکنون در افراد بدون آسیب ذهنی با یا بدون آسیب حرکتی که سن ۵۰ یا بالاتر داشته‌اند، افراد دارای MCI و افراد مبتلا به بیماری پارکینسون با و بدون آسیب شناختی، در آزمایشات کنترل شده تصادفی بررسی شده‌ است و نتایج مطالعات نشان‌دهنده‌ی اثرات مثبت قابل توجه برای همه گروه‌های بررسی شده می‌باشد (۱،۲،۳). این مطالعه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به بررسی و ارزیابی اثربخشی بسته آموزش شناختی برای افراد مبتلا به آسیب شناختی خفیف می‌پردازد. با توجه به اینکه کاهش عملکرد شناختی می‌تواند به مشکلات جدی اجتماعی، اقتصادی و کاهش کیفیت زندگی منجر شود، ارایه بسته‌هایی برای پیشگیری و ارتقای عملکرد ذهنی افراد مبتلا به MCI بسیار ضروری است.
طرح پیشنهادی به منظور اعتبارسنجی بسته آموزشی نوروویتالیس در افراد مبتلا به آسیب شناختی خفیف طراحی شده است. این بسته آموزشی، از رویکرد عصب-روانشناختی برای ارتقای عملکرد ذهنی استفاده می‌کند و در حوزه‌های مختلف شناختی شامل حافظه، توجه، عملکردهای اجرایی و زبانی آموزش ارائه می‌دهد.
ارزیابی نتایج این مطالعه می‌تواند به عنوان یک اساس مهم برای ارائه بسته‌های پیشگیری و درمانی موثر‌تر در زمینه‌ی آسیب‌های شناختی در جامعه ایرانی مورد استفاده قرار گیرد. بدین ترتیب، بطور خلاصه مزایای انجام این مطالعه را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:
• ضرورت اجرای طرح: با توجه به افزایش شیوع آسیب شناختی خفیف و احتمال تبدیل آن به بیماری آلزایمر، اجرای بسته‌ای جهت پیشگیری و ارتقاء عملکرد شناختی افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.
• رویکرد چندحوزه‌ای: بسته آموزش شناختی نوروویتالیس با تمرکز بر حوزه‌های مختلف شناختی افراد (مانند حافظه، توجه، مهارت‌های حافظه و غیره)، به نظر می‌رسد که یک رویکرد چندحوزه‌ای و جامع را ادغام کرده است.
• آزمایشات کنترل شده: نتایج آزمایشات کنترل شده تصادفی در افراد مختلف نشان می‌دهد که بسته ممکن است بهبود قابل توجهی در عملکرد شناختی داشته باشد.
با توجه به عدم بررسی اثربخشی چنین بسته جامعی در ایران، هدف طرح پیشنهادی حاضر، بررسی اعتبارسنجی بسته بر روی افراد مبتلا به آسیب شناختی خفیف می باشد. 

  • گروه خبری : کارشناس طرح تحقیقاتی
  • کد خبر : 286474
کلمات کلیدی
حوریه سلطانی مهاجر
تهیه کننده:

حوریه سلطانی مهاجر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه